Minns ni?

Denna bild får mig alltid att rysa i fasa. Min önskan om att åka ner och hjälpa växer för varje gång jag ser den och jag frågar mig vilka värderingar våra ”världsledare” egentligen har.

Kevin Carter fick Pulitzerpriset i 1994 för bilden av den lilla sudanesiska flicka som svälter på sin väg mot FNs matläger en kilometer bort. Gamen följer henne i väntan på att hon skall dö så den kan inta dagens måltid.

Ingen vet vad som hände med flickan, inte heller fotografen som lämnade platsen direkt efter bilden togs. Senare berättade han för vänner att han önskade att han hade ingripit. Men eftersom journalister blev varnade för att ingripa p.g.a sjukdomsfaran gjorde han inget.

Tre månader senare, endast veckor efter att han mottagit Pulitzerpriset, begick Carter självmord.

Kommentera

